Yoga nidra – stress af med 'yogasøvn'

Første gang jeg prøvede yoga nidra, var under en yogauddannelse for 4 år siden. Jeg må indrømme, at i starten havde jeg meget svært ved at ligge stille i de 30-45 min. en yoga nidra som regel varer, men efterhånden som jeg prøvede det nogle gange, blev jeg mere og mere vild med, at blive guidet ind i et drømmeland, på tur rundt i min egen krop og i visualiseringer, der tager mig ned i dybere lag af min bevidsthed.

Hvad er yoga nidra?

Yoga nidra betyder ‘yogiens søvn’ og er en dybt afstressende teknik, hvor du ligger stille på ryggen i savasana og lytter til en stemme, der guider dig ind i en meditativ tilstand. Resultat? Du opnår dyb ro både fysisk, mentalt og følelsesmæssigt.  

Yoga nidra er en årtusinder gammel teknik fra Indien, som blev populær i Vesten i det 20. århundrede og kom til Danmark med den danske Swami Janakananda i 1970’erne.

Under yoga nidraen bliver du bl.a. guidet ind i en kropsscanning, som du måske har prøvet (du får bl.a. en 15-min guidet kropsscanning, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev), men der er også andre elementer i denne rejse ind i kroppen og dit eget univers.

Yoga nidra består af flere forskellige trin, som du bliver guidet igennem. Man starter med at sætte en sankalpa, et dybfølt ønske eller intention, derefter laves en kropsscanning, og så kan der være fokus på åndedræt, sanser, følelser og visualisering over et bestemt tema. Man afslutter altid med at gentage sin sankalpa.

Man kan kalde yoga nidra for en slags ‘vågen søvn’. Det er meningen, at man holder sig vågen under yoga nidraen. Mange falder i søvn, fordi de opnår så stor en ro og afspændthed, og det er også helt ok. Men holder du dig vågen, vil du blive guidet ned i din underbevidsthed og høre dine allerinderste ønsker og intuitive beskeder. Det giver dig en dybere kontakt med dig selv, en kontakt til din egen indre guide.

Yoga nidra er effektivt mod stress

Yoga nidra er meget effektivt til at reducere stress og i USA har man bl.a. brugt yoga nidra til soldater med PTSD (Posttraumatisk stress).

Når vi er stressede, spænder vi op i hele kroppen, og du kan give slip på disse spændinger under den dybe afspænding. Men udover de fysiske spændinger, sætter stress sig også i dybere lag i bevidstheden, som en slags ‘indre spændinger’ og også dem, kan du få løsnet op under yoga nidraen.

En af fordelene ved yoga nidra er, at man bliver guidet forholdsvist hurtigt både igennem kropsscanningen og visualiseringer, så du får ro for tankemylderet, og derfor er det en effektiv måde at få hjernen til at slappe af.

Når bevidstheden er tydeligt adskilt fra al mental aktivitet, når vågenhed, drøm og dyb søvn driver forbi som skyer, og bevidsthed i væren alligevel består – dette er oplevelsen af fuldstændig afspænding. – Swami Satyananda

Yoga nidra giver dig ny energi

Det siges, at 30 min. yoga nidra giver det samme, som at sove i 4 timer! Og i denne dybe afslapningstilstand, får kroppen og hjernen ro og kan heale sig selv. Du slukker for hjernens aktivitet og opnår en dyb hvile og derfor vil du føle dig mere frisk og fyldt med ny energi efter en yoga nidra.

Herhjemme har man lavet forsøg på Rigshospitalet, hvor man scannede 7 yogalæreres hjerner under yoga nidra og det viste bl.a. at de befandt sig i en dyb afspændt tilstand, der ligner søvn, men samtidigt at de havde bevidst opmærksomhed.

Listen over fordelene ved yoga nidra er lang:

  • reducerer stress
  • giver dig mere energi og større overskud
  • forbedrer din koncentration og hukommelse
  • øger din kreativitet
  • reducerer fysiske og mentale spændinger
  • hjælper dig med at få en bedre søvn
  • styrker dit immunforsvar
  • god mod migræne

Tips til når du laver yoga nidra

Hverken for koldt eller for varmt: Du kommer til at ligge helt stille i 30-45 minutter, så det er vigtigt, at du ikke kommer til at fryse. Hav evt. et tæppe over dig, men sørg også for at det ikke bliver for varmt.

Hav løst, behageligt tøj på: Når du lægger dig ned, så sørg for, at der ikke er noget som helst, der generer dig, så du kan ligge helt roligt, uden at bevæge dig.

Find en stemme og en lyd, du kan lide: Noget af det vigtigste, synes jeg, er at finde en stemme, som du synes rigtig godt om. Det er jo en smagssag. Når du lukker øjnene og ligger helt stille, bliver din høresans forstærket og du tager alle indtryk og små nuancer af lyde ind. Vælg en stemme, som du synes, er behagelig og hvis der er baggrundsmusik, så sørg for at det ikke forstyrrer dig. Så du kan hengive dig til at blive guidet gennem yoga nidraen, uden at blive forstyrret af lyde eller dine tanker omkring det.

Sørg for, at du er uforstyrret: Laver du yoga nidra hjemme, så aftal evt. med din familie, at du ikke må forstyrres i den tid, du er igang. Når du først kommer dybt ned i afspændingen, kan det være lidt af et chok, hvis nogen lige pludseligt forstyrrer dig.

Yoga nidra er en fantastisk teknik, som på kort tid giver dig meget stort udbytte! Jeg har lavet en app til iPhone med guidede yoga nidraer på dansk – hent den her

Namasté ❤ Anne