Yin yoga – stilhedens yoga

Jeg husker tydeligt min første oplevelse med yin yoga for 10 år siden. Jeg boede på det tidspunkt i London og var inkarneret ashtanga yoga udøver. Jeg havde meldt mig til en workshop med en lærer, der skulle være rigtig god til at undervise i anatomi. Det viste sig at være den lærer, der ‘opfandt’ Yin yogaen, som vi kender det i vesten idag: Paul Grilley.

yin-yoga.jpg

Jeg ved ikke, hvad jeg havde af forventninger, men det var ikke at ligge i en stilling i 5 minutter! Jeg var vant til, at bevæge mig forholdsvist hurtigt igennem et flow af stillinger og det var pinefuldt for mig, at ligge stille i så lang tid. Bare være – uden at foretage mig noget. Stillingerne var udfordrende og det krævede virkelig meget af mig, for at blive på måtten og ikke løbe skrigende ud af lokalet. Min krop var anspændt og tankerne for rundt i hovedet.

Men så skete der noget fantastisk: efter et lille stykke tid gav min krop efter, jeg sank dybere og dybere ind i stillingen – og ind i stilheden. Jeg gav slip og overgav mig til yin yogaen.

Hvad er yin yoga

Yin yoga er en stille, meditativ yoga, hvor hver stilling typisk holdes i 3-5 minutter. Mange af os er vant til at lave mere yang (aktive) yogaformer som fx hatha, iyengar og ashtanga, som styrker og smidiggører musklerne.

We don't use our body to get into a pose, we use the pose to get into our body.

I yin yoga forsøger vi at give slip på så meget muskelaktivitet som muligt og istedet arbejde med at strække bindevæv og led og løsne blokeringer i kroppens energibaner. Mere om det senere…

Dansen mellem yin og yang

Ifølge kinesisk filosofi er alt i verden en dans mellem yin og yang. Yin er repræsenteret i det feminine, stilheden, hengivelse, tunghed, kulde og mørke. Yang er repræsenteret i det maskuline, bevægelse, handling, aktivitet, varme og lethed.

Når vi forstår at danse mellem de to sider, har vi balance i vores liv. Det står ikke stille og der er en naturlig rytme mellem yin og yang hele tiden ligesom i naturen, der skifter mellem årstider, nat og dag osv. Vi har brug for begge dele.

De fleste af os lever i en yang verden, styret af ydre omstændigheder, af ambitioner og handlekraft. Vi er opdraget til at udrette noget og hele tiden bevæge os mod det næste mål i livet.

Sådan er jeg også dybest set indrettet. Det som yin yogaen har lært mig er bl.a. at give slip, at være modtagende og accepterende, at slappe af og vende opmærksomheden mod stilheden inde i mig. Derinde hvor jeg finder alle svarene på mine spørgsmål, hvor jeg kan høre min indre stemme, min intuition, min indre guide.­

Bindevævet holder kroppen sammen

I yin yoga arbejder vi altså med at strække bindevæv og led for at opnå mere smidighed. Bindevævet – eller fascia, som det også kaldes – er som et edderkoppespind, der holder hele din krop sammen. Bindevævet består af bl.a. væske og er også med til at gøre, at alle dele af din krop glider og bevæger sig frit.

Hvis du ikke bevæger kroppen nok, eller hvis du er stresset og har stresshormoner i kroppen, kan der ske det, at bindevævet trækker sig sammen og du bliver stiv og får smerter.

Meridianer – kroppens energibaner

I yin yoga arbejder vi også med kroppens energibaner – meridianer. Ifølge traditional kinesisk medicin er det igennem disse energibaner, at vores livsenergi ‘Ch'i’ flyder, og hvis de er blokerede, kan der opstå ubalance i kroppen. Er energien blokeret, kan der komme spændinger og sygdomme. Når livsenergien flyder frit igennem kroppen, skabes der fysisk og psykisk balance.

Yin yoga mod stress

Yin yoga er perfekt både som komplement til mere yang (aktive) yogaformer som fx ashtanga og iyengar yoga og rigtig god mod stress.

Når du laver yin yoga slapper du af i musklerne, strækker kroppens led og bindevæv, dit åndedræt bliver langsommere og det påvirker dit parasympatiske nervesystem, så du opnår dybere afslapning og mindre stress.

Med yin yoga træner du også dit nærvær og din evne til at mærke, hvad der sker i kroppen og med større kropsbevidsthed kan du også undgå meget stress, fordi du bliver i stand til at mærke, hvad du har behov for. Er du nysgerrig på hvordan yoga ellers kan hjælpe med stress, så læs min artikel her.

Det er ikke altid nemt at lave yin yoga, det kan være meget (!) udfordrende og deri ligger der også meget læring. At lære at være med det der er. At acceptere og give sig hen. Det er ægte yin yoga.

Kunne du tænke dig at lave yin yoga hjemme med mig som guide? Så kan du købe min Yin YogAudio, en lydfil med 60-min. yin yoga, + et hæfte med billeder af øvelserne. Læs mere om Yin YogAudio her.

Namasté ❤ Anne