Sygemeldt pga. stress? Du har brug for RO

Jeg har den senere tid modtaget flere og flere henvendelser fra kvinder, som er sygemeldt med stress og som gennem deres arbejde er blevet tilbudt samtaler med en psykolog. Så vidt, så godt.

Men disse kvinder ringer så til mig efter 2-3 uger, fordi der ikke sker en dyt. De har ikke fået det bedre. Snarere tværtimod. Psykologen har sat dem igang med ‘udfordringer’ og selvudvikling. Kort sammenfattet er beskeden de får noget i retning af ‘du skal bare op på hesten igen’!

Kære dig, som lige er blevet sygemeldt med stress

Du skal ikke udfordre dig selv.

Du skal ikke igang med selvudvikling.

Du trænger til RO.

Ro som i sove så meget, du har lyst til. Ro som i ligge en hel dag på sofaen og læse en god bog. Ro som i se gode tv-serier eller en feel-good film. Ro som i sidde på en bænk og falde i staver over naturen. Ro som i nul Facebook, emails, nyheder. Ro som i ingen kontakt med arbejdspladsen. Ro som i – komme så meget ned i gear, at du måske endda keder dig lidt!

Derfor har du brug for ro

Grunden til dit stressknæk er, at din hjerne og krop er overbelastet. Når du er stresset over længere tid og kroppen konstant producerer stresshormoner, så er det en overbelastning, der slider meget på din krop og hjerne.

Efter længere tids overbelastning begynder hjernen nemlig at ‘lukke ned’, så måske oplever du problemer med at koncentrere dig, problemer med hukommelsen, du mister overblikket, har svært ved at prioritere ting og beherske dine følelser.

Din krop har i mange måneder været i konstant alarmberedskab, blodet ryger primært ud til musklerne, så andre funktioner som bl.a. fordøjelse og immunforsvar svækkes. Hele din krop spænder op og går i ‘fight/flight mode’. Det er vi ikke skabt til. Og det kan din krop ikke holde til i længden, hvis du aldrig får ro til restitution.

Sygemeldt: Få så meget ro som muligt de første uger

De første par uger af din sygemelding har du brug for så meget ro som muligt. Det kan være en udfordring for mange. Dels at acceptere, at du har brug for ro og at det er ok, ikke at lave en dyt… Dels at finde ro overhovedet, fordi stresshormonerne vælter rundt i kroppen og gør det nærmest umuligt at slappe af… Dels at få lavet en aftale med arbejdspladsen, om at de ikke kontakter dig…

Først når du har fundet ro, kan du begynde at kigge nærmere på hvordan din stress er opstået, reflektere over det, der er sket, få ændret de ting der skal ændres og begynde at arbejde med at få nye vaner, så du ikke går ned med stress igen.

Det bedste du kan gøre som sygemeldt

  • Tillad dig selv at lave absolut ingenting. Udover at flade ud med tv-serier, en god bog, små gåture ude i naturen. Hvis det er svært at få ro i kroppen, er det rigtig effektivt med en kropsscanning (du modtager bl.a. en gratis 15 min. kropsscanning, når du skriver dig op til mit nyhedsbrev, den er super effektiv).
  • Sørg for at få en klar aftale med din arbejdsplads om, at de ikke kontakter dig ihvertfald de første 2-3 uger. Hold nallerne fra din arbejdsmail, telefon – selv en kort samtale med chefen eller kollegerne, der af bekymring for dig ringer for at høre, hvordan du har det, kan lynhurtigt bringe dig tilbage i en øget stresstilstand.
  • Lav også en aftale med din familie og venner om, at give dig så meget ro som muligt. Få kæresten, veninden eller børnene til at gøre rent og handle ind for dig. Nul huslige ‘pligter’:)
  • Sov så meget som muligt. Søvn er noget af det bedste, du kan gøre for at restituere. Når du er blevet sygemeldt og du tillader dig selv at slappe helt af, vil du også ofte opleve en enorm træthed. Det er som om alt det, du har gået med, siver ud i kroppen og det gør dig træt, når du endelig giver slip på presset og slapper af.
  • Undgå fitness og yoga. Jeps, du læste rigtigt – der skrev jeg så lige 'undgå yoga'! Men selvom yoga er rigtig godt mod stress, er det ikke lige de første par uger af en sygemelding, at du skal give dig i kast med det. Hold dig til kortere gåture og gerne ude i naturen. Frisk luft og natur er godt og virker helende.
  • Gå offline. Det stresser at være på email, Facebook og sociale medier flere gange om dagen. Måske synes du, det virker afslappende, men du bliver overdynget med en masse information og nye ting at forholde sig til. Det samme sker, når du ser nyhederne. Det har du ikke brug for nu. Log af og luk ned.

Få den bedste hjælp fra starten og undgå forlænget sygemelding

Lad mig lige slutte med at sige, at jeg kender mange dygtige psykologer, som rådgiver om stress, men der er desværre også mange, som ikke er specialiseret i stress og derfor giver folk uhensigtsmæssige råd ifm. stresssygemelding. Men psykolog er en anerkendt titel og derfor også det, som de fleste arbejdspladser tilbyder.

Det er bare rigtig trist, at så mange oplever, at de ikke får den rigtige hjælp, da det kan forlænge sygemeldingen med flere uger. Derfor er det vigtigt at vide, om den person der skal hjælpe dig, er specialiseret i stress, så du kan få den bedste hjælp – og hurtigst muligt komme ovenpå igen.

Det kan være svært at overskue, hvis du lige er blevet sygemeldt med stress, men spørg ind til deres kompetencer og viden. Og spørg hvad de anbefaler, når man lige er blevet sygemeldt med stress. For nu ved du jo, at det, der skal til er ro:)

Har du brug for hjælp?

Hvis du ønsker at blive fri for stress, kan jeg hjælpe dig. Som stresscoach og yogalærer har jeg specialiseret mig i behandling og forebyggelse af stress gennem yoga og mindfulness. Se mere under 'Jeg tilbyder'.

Du kan også skrive dig op til mit e-kursus 'Nyd dig fri for stress med yoga & mindfulness'.

Pas på dig ❤ Kh Anne