Tør du være stille?

Savner du stilhed?

Så er du langt fra alene.

Lidt over halvdelen af danskerne mener at der er for lidt stilhed i deres hverdag.

Tænk bare over din typiske hverdag et øjeblik.

Måske er du vant til at have radio og tv kørende fra morgenstunden, og de fleste af os, som bor i byerne, har en konstant summen af biler og mennesker omkring os hele tiden.

Lige så snart du træder udenfor din dør og ud i trafikken, bliver du ramt af larm – fra trafikken, fra andre menneskers snak på mobilen, larm på storrumskontorer, musik i butikkerne og ude på gaden.

I går sad jeg i metroen og en fyr havde valgt at spille sin heavy metal musik højt på telefonen, så vi alle kunne høre den.

WTF?

Ja, undskyld mit sprog. Men det er sådan, jeg har det.

Ja, jeg har selv valgt at bo i en storby, men – come on – skal vi alle være tvangsindlagt til at høre din høje musik eller samtale på hele busturen?

Nå, tilbage til STILHEDEN.

Mange er bange for stilheden

Mange er bange for stilheden – og bliver endda stressede af den!

Nogle tænker at stilhed er lig med at lave ingenting. Og må man godt det?

Nogle føler at stilhed er pinligt – især mellem mennesker i et selskab, ja endda mellem kærester…

Nogle synes at stilhed er lig med larm. Larm i hovedet fra tanker, der pipler frem…

Stilhed kan være rigtigt skræmmende for mange. For hvad hører man så – når alt omkring én er stille?

Mangel på stilhed kan give stress

Det kan være rigtig svært at lukke ned for lyd og finde åndehuller af stilhed i hverdagen.

Når hjernen hele tiden bliver bombarderet med indtryk og stimuli, spænder den op som en muskel. Og får den muskel aldrig lov til at slappe af, kan det resultere i stress.

Det kan i sidste ende være med til at give os stress, fordi hjernen konstant bliver overlæsset med larmende indtryk, men sjældent får mulighed for at slappe af og få ro’, siger hjerneforsker Kjeld Fredens.

Gaverne i stilheden

Det er i stilheden, at vi mærker efter og finder os selv.

Stilhed er befriende og livsnødvendig. Stilhed giver dig mulighed for at høre dig selv.

Lukker du ned for lyd udefra, kan det selvfølgelig være at du oplever, at du til at starte med hører mere larm indeni.

Men du kan øve dig i at skrue ned for sindets larm. Og det giver dig i sidste ende langt mere end at prøve at overdøve den.

Når du finder dyb stilhed aktiverer du dit parasympatiske nervesystem – det, som er i brug, når du slapper af, som bevirker at du er i balance og som genopbygger din krop.

Jo mere tid, du kan befinde dig her, med dit parasympatiske nervesystem aktivt, jo mere hvile finder kroppen. Så normaliseres alle funktioner som fx din fordøjelse og din puls og dit blodtryk sænkes.

Det kan stilhed give dig

Det kan godt være, det kræver lidt øvelse at være stille. Men belønningen er stor.

Det er i stilheden, at vi mærker efter og finder os selv.

Stilhed giver dig større indsigt i dig selv, så du kan træffe de valg, der føles gode og rigtige for dig.

Stilhed giver mere kvalitetstid med dine nærmeste, når al tid ikke partout skal fyldes med tom snak eller støj.

Stilhed giver dig mulighed for bare at VÆRE, i stedet for hele tiden af gøre noget og fylde livet med knokleri og en halsen fra det ene til det andet, uden rigtig at være til stede i noget som helst.

Stilhed giver mere nærvær og mindre stress.

Stilhed giver dig indre RO

Da jeg spurgte på min Facebook side, hvad stilhed giver, fik jeg disse smukke svar:

Stilhed giver mig:

❤ Tid til fordybelse

❤ Muligheden for at mærke min inderste kerne og opnå en bedre forbindelse til mig selv

❤ Mulighed for at lytte indad

❤ Mulighed for at mærke mig selv

❤ Komme ‘tilbage’ til mig selv og føle/mærke mig.

❤ Ro til kroppen og ro i sindet og lytte til sjælen

❤ Mulighed for at høre og efterfølgende følge mit hjertes vej

❤ RO til at koncentrere mig om mig og de vigtige ting for mig, der gør hver dag til en GOD dag

Sådan får du mere stilhed

❤ Vær bevidst om at du ikke altid har radio, tv eller musik kørende i baggrunden. Sluk for det ind imellem og nyd stilheden

❤ Sæt tid af til at være stille, hver dag, eller flere gange om ugen. Tag ud i naturen, vær alene, meditér.

❤ Giv dig selv lov til at sidde en stille stund og bare kigge ud af vinduet eller ud over markerne.

❤ Aftal stilletid med familien. Hvis du har svært ved at være stille sammen med din mand eller kæreste, så tag en snak om det. Aftal fx at I spiser en middag i stilhed en aften. En mindful middag, hvor I nyder og lægger mærke til maden, i stedet for at snakke.

❤ Bor du i byen og har lyst til at lukke al støj ude i en periode, så brug høretelefoner, der kan lukke af for støj (uden at have musik tændt:) eller prøv med ørepropper. Det kan være virkelig skønt at sove med ørepropper eller tage støjreducerende hørebøffer på, når man mediterer:)

Har du andre gode råd til at finde mere stilhed, så del dem gerne i en kommentar herunder!

Drømmer du om et liv med mere stilhed og nærvær? 

Så er du velkommen på mit 10-ugers online forløb, RO, som giver dig de bedste redskaber til at finde indre ro – og bevare den. Så du kan gå ud i livet med mindre stress, mere overskud og flow.

❤ Anne