Skru op for selvplejen i efteråret

Jeg indrømmer, at jeg er ikke så vild med at dagene bliver kortere og det bliver koldere, men én ting jeg elsker ved efteråret er, at tænde lys og skrue op for hyggen. Jeg sørger også for, at være ekstra god ved mig selv. Laver gode grøntsagssupper, drikker masser af varm te, og tager varme fodbade.

Efteråret er en tid hvor vi helt naturligt vender blikket indad – bygger huler derhjemme, pakker os ind i ekstra tøj, en tid til at gå ned i gear.

efteraar.jpg

5 tips til hvordan du passer bedst på dig selv i den kolde tid

1. Slap af med et varmt fodbad

Et varmt fodbad med Epsom salt er fantastisk afslappende. Epsom salte indeholder magnesium og virker muskelafslappende og udrensende. Så hvis du har svært ved at sove, kan du tage et fodbad, inden du går i seng – eller når som helst, du har brug for at slappe af. Du kan købe Epsom salt i de fleste helsekostbutikker.

2. Massér kroppen med varm olie

En af mine favoritter, som jeg også har skrevet om før, er abhyanga massage. Giv dig selv en massage med varm olie. Det styrker huden, så den ikke bliver tør, booster dit immunforsvar og er selvforkælelse så det batter. Hvis du ikke synes du har tid til at gøre det hver morgen, så prøv det i weekenden. Du kan mærke forskellen med det samme.

3. Spis mere varm mad og drik te

ingefaer-te.jpg

Sommeren igennem har vi spist kolde salater, kolde supper, og drukket kølige læskende drikke. Nu hen på efteråret har kroppen brug for mere varme. Netop på denne tid af året er der masser af gode rodfrugter og grøntsager, som egner sig rigtig godt til at lave supper og gryderetter med. Jeg plejer at lave en stor portion så jeg har til flere dage. Det gør det både nemt og billigt.

Det er også en god idé at begynde at drikke mere te. Lige nu drikker jeg masser af te lavet af frisk ingefær med lidt honning i. Ingefær er bl.a. godt for fordøjelsen og virker muskelafspændende. Det er også fyldt med antioxidanter, så et godt boost til immunforsvaret her i den kolde tid.

4. Lav mere blid yoga

Det er helt naturligt at din krop føles mere kold og stiv, og måske knap så medgørlig. Istedet for at kæmpe imod og storme frem med en intens yogapraksis, kan jeg bedre lide at lytte til min krop og acceptere de ændringer og forskelle der viser sig. Selvfølgelig er det stadig dejlig med en aktiv, varmende yogapraksis, men det er også skønt at overgive sig til en mere indadvendt, blid og rolig yoga.

Vælg afslappende stillinger såsom balasana (barnets stilling), savasana (afslappende stilling), viparita karani (benene op ad væggen) til at berolige dit nervesystem.

5. Få mere D-vitamin

D-vitamin – også kaldet Solskinsvitaminet – er af gode grunde tit en mangelvare her i Danmark i de mørke vintre. En undersøgelse viser, at over halvdelen af Danmarks befolkning får for lidt D-vitamin. Mangel på D-vitamin kan bl.a. medvirke til vintertræthed, stress og depression.

Så det er en rigtig god idé at sørge for, at få ekstra D-vitamin. Det kan du få ved at spise fede fisk som laks, sild og makrel, æg og fede mejeriprodukter. Du kan også tage D-vitamin kosttilskud. Spørg i din lokale helsekost, så du kan få vejledning om, hvor meget du skal have.

Vil du have flere tips og gode råd til hvordan du kan få en nydelsesfuld, stressfri hverdag, med bl.a. yoga og meditation, så skriv dig op til mit nyhedsbrev.

Pas på dig ❤ Anne