Restorative Yoga øvelser – en gave for krop og sjæl

Mange af os lever i en stresset hverdag og giver sjældent os selv lov til at slappe (bevidst) af. Jo, måske flade ud foran fjerneren, men hvornår har du sidst lagt dig godt tilrette, taget nogle gode dybe, forløsende vejrtrækninger, og mærket spændinger slippe kroppen? Det kan du gøre med disse restorative yoga stillinger.

Restorativ yoga er en gave for kroppen og sjælen. Her handler det ikke om at strække og smidiggøre kroppen, men om bevidst afslapning. Det gælder om at lægge sig så behageligt og understøttet som muligt, så kroppen kan give helt slip, få ro i nervesystemet og genopbygge sig selv.

Restorativ yoga er et effektivt våben mod stress. Mange af os har et overstimuleret nervesystem, som meget af tiden er i 'alarmberedskab'. Det slider på dit helbred og kan på sigt give fysiske og mentale ubalancer.

Hvis du oplever stress eller har en presset hverdag vil restorativ yoga være godt for dig. Når du sørger for at berolige dit nervesystem, bliver du bedre rustet til at klare dig mod stress.

Balasana // Barnets stilling (understøttet)

Denne stilling føles som et langt kram, der giver et boost af hormonet oxytocin. Dette hormon kaldes også 'kærlighedshormonet' og booster du det, er det med til at sænke stresshormoner, såsom kortisol, i din krop.

Hav en pølle eller nogle puder parat, kom ned på alle 4 og sæt dine ben på hver side af pøllen. Sæt dig tilbage på hælene (og her kan du evt. have et foldet tæppe ml. lår og lægge), og læn overkroppen hen over pøllen. Læg den ene kind i puden (sørg for at skifte side efter cirka halvdelen af tiden, så du drejer hovedet til begge sider).

Giv slip i alle muskler og tag nogle rolige, dybe vejrtrækninger. Du kan evt. tælle dine vejrtrækninger (op til 50 eller hvor længe du har lyst til at ligge), så hjælper det dig samtidigt med at give slip på tankemylder.

Understøttet bagoverbøjning

I denne stilling får du en blid åbning af brystet og inderlår. Samtidigt er den dybt afspændende for bækken og underliv. Rigtig god at lave hvis du fx har menstruationssmerter eller spændinger i underlivet.

Find en yogapølle eller nogle sofapuder frem og byg en lille forhøjning, som du kan læne dig hen over. Sørg for, at du har nok puder til at kunne læne hovedet tilbage og hvile nakken. Du kan bygge det op, så det er lavere tæt ved din ryg og højere oppe ved hovedet. Sæt så lænden ind til puden, saml fodsålerne (læg gerne puder eller andet til at støtte ind under dine ben) og læn dig tilbage. Du kan sætte en timer eller alarm på 10 min. eller mere. (Vælg en stille lyd, så du ikke vågner med et brag af en klokke:) Luk så øjnene, træk vejret stille og roligt, og giv slip på spændinger i kroppen.

restorativ-yoga-øvelse-mod-stress.jpg

Når du giver kroppen og nervesystemet ro på denne måde, kan kroppen restituere og heale sig selv. Et super effektivt våben mod stress. Hvis du vil vide mere om, hvorfor yoga er så godt mod stress, så læs med i min artikel her: Yoga mod stress

Namasté ❤ Anne