Hvad er stress?

Stress er en helt naturlig reaktion på en overbelastning. I kortere perioder er det positivt at mærke stress, fordi det får dig til at performe bedre, tænke og reagere hurtigere. Det gør dig i stand til at kunne yde noget ekstra i pressede situationer.

Men er du stresset over længere tid, kommer din krop ud af balance og du begynder at mærke ændringer – både fysisk, psykisk og i din adfærd.

Langvarig stress kan påvirke både din arbejdsindsats, dit sociale liv og ikke mindst din livskvalitet.

Fakta om stress:

  • 70% af alle danskere føler sig stressede
  • 35.000 danskere er hver dag sygemeldt med stress
  • 250.000-300.000 danskere lider af alvorlig stress
  • 500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet
  • 1400 danskere dør hvert år af stress
  • I 2020 bliver stress og depression nogle af de største sygdomsfaktorer, ifølge WHO.

(Kilde: stressforeningen.dk)

Hvad er årsagen til stress?

Der kan være mange grunde til, at vi bliver stressede. Og vi er alle forskellige, så vi bliver ikke nødvendigvis stressede af de samme årsager. Vi kan fx stresse over et dårligt arbejdsmiljø, eller hvis det, vi laver, ikke stemmer overens med vores værdier. Der kan også være stress i privatlivet pga. konflikter, økonomi, arbejdsløshed m.m.

Men det behøver ikke at være noget udefra, der gør, at vi bliver stressede. En anden meget almindelig årsag til stress er vores egne tanker. Tankemylder. Det indre sludrechatol. Det kan være bekymringer, høje forventninger til os selv m.m.

Stress symptomer – det sker der i din krop

Når vi er stressede, producerer vi stresshormonerne adrenalin og kortisol, som giver signaler til kroppen om, at vi nu står overfor en situation, der kræver noget ekstra.

Stresshormonerne hjælper os til at mobilisere ekstra styrke og det er en rigtig effektiv funktion – i kortere perioder. Hvis du er stresset over længere tid og kroppen konstant producerer stresshormoner, så er det en overbelastning, der slider enormt på krop og hjerne.

Forebyg stress – lær at lytte til din krop

Kroppen er god til at fortælle os, når der er noget galt – vi er ofte bare ikke så gode til at lytte til den! Jo mere stressede vi er, jo dårligere er vi til at mærke kroppens signaler. Det farlige er, at alvorlig stress ofte kommer snigende over tid, så du ikke selv lægger mærke til dine stress symptomer.

Derfor arbejder jeg holistisk i mine stresshåndteringsforløb, og bruger bl.a. yoga, åndedrætsøvelser og meditation, så du lærer at mærke godt efter hvad der sker i din krop.

Tegn på stress – De 4 stresstrin

Din stress kan vise sig både som fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer. Man kan inddele stress i 4 stresstrin. Herunder finder du nogle af de mest almindelige stress symptomer:

1: Balance / Akut stress

Også kaldet 'sund stress'. Opstår hurtigt og forsvinder som regel hurtigt igen, så kroppen er i balance det meste af tiden. Får os til at performe bedre, tænke og reagere hurtigere.

  • Midlertidig hjertebanken
  • Knugen i brystet
  • Sommerfugle i maven
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • Midlertidig rysten eller tics

2: Belastning / Moderat stress

Kroppen signalerer, at det er tid til at stoppe op og holde pause: Det er dog okay at opleve moderat stress i en kortere periode, så længe kroppen får mulighed for at drosle ned og holde pauser.

  • Irritabel
  • Sover dårligt om natten
  • Træthed
  • Uro i kroppen
  • Tankemylder
  • Lettere til tårer (kvinder)
  • Indesluttet (mænd)

3: Overbelastning / Kronisk stress

Hvis du oplever disse stresssignaler, så er det nu du skal stoppe op, hvis du ikke skal ende i et sammenbrud. Her er det meget vigtigt, at du får gjort noget ved stressen, inden det går alvorligt ud over dit helbred.

  • Forhøjet blodtryk
  • Uforklarlige smerter
  • Mave- og tarmproblemer
  • Blødningsforstyrrelser (kvinder)
  • Glemmer ting
  • Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser (alkohol, medicin, sukker, cola, nikotin mm)

4: Stresskollaps

Kroppen har sagt stop! Du har været overbelastet igennem al for lang tid. Hvis du oplever disse symptomer, er der ofte ingen anden udvej end sygemelding og stressbehandling. Få hjælp fra en stressekspert!

  • Nervesammenbrud
  • Besvimelse
  • Hukommelsessvigt
  • Depression/angst
  • Blodprop

Vigtigt! Bliv altid tjekket hos din læge først, så du er sikker på, at der ikke kan være andre årsager til symptomerne.

Sådan kan du forebygge stress

  • Slap af mentalt – giv din hjerne ro og sluk for tv’et, computeren, mobiltlf.
  • Dyrk yoga, som får dig fra hovedet og ned i kroppen, så du bliver bedre til at mærke dine stresssignaler. Læs mere om yoga mod stress her.

  • Vær fysisk aktiv 30 min. om dagen – gerne en gå/løbe/cykeltur i naturen.

  • Få en god nats søvn – gerne 7-8 timer hver nat. Få 10 gode tips til en god nats søvn her.

  • Husk at holde pauser i løbet af dagen.

  • Prioritér dine opgaver og gør de vigtigste ting først.

  • Meditér – det beroliger sindet. Læs mere om meditation her.

  • Vær taknemmelig. Lav fx en taknemmelighedsdagbog og skriv i den hver aften. Læs mere om taknemmelighed her.

  • Tænk positivt og fokuser på det, der gør dig glad.

  • Lev i nuet – undgå at hænge fast i fortiden eller bekymre dig om fremtiden.

  • Prioritér dig selv højest. Du er nød til at fylde din egen ‘konto’ op først, så du har noget at give videre til andre… DU er den vigtigste person i dit liv!

Pas på dig ❤ Kh Anne

Vil du have hjælp til at blive fri for stress? Læs mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med mine 1:1 stresshåndteringsforløb her.