Når følelser sætter sig fast i kroppen: Giv slip på stress og spændinger med denne hofteåbnende yogastilling

Vi mærker vores følelser gennem kroppen. Du kender sikkert følelsen af glæde eller spænding som en boblen og kilden i maven. Er du ked af det, mærkes det for mange som en trykken i brystet eller solar plexus. Og du har sikkert også oplevet at blive vred eller stresset og så mærke at du spænder op i dine muskler omkring kæberne eller skuldrene.

Hofterne beskrives nogle gange som følelsernes 'rodekasse'. Følelser som stress, sorg, angst kan sætte sig 'fast' omkring dine hofter og låse og blokere området.

Der sidder nogle store muskelgrupper omkring dine hofter, bl.a. den store hoftebøjer, psoasmusklen. Hvis du er stresset og i konstant alarmberedskab, er det ikke usædvanligt at spænde op netop her – som om du er klar til at tage benene på nakken og løbe væk.

Går du i lang tid og spænder op i dette område kan det være, du mærker ømhed eller smerter eller en følelse af at være låst fast i dit bækken, dine hofter og måske op i ryggen.

Derfor er det rigtig gavnligt at arbejde med yogastillinger, der åbner og frigør spændinger i området omkring dine hofter, især hvis du føler dig presset eller oplever en periode med stress.

Vær dog også opmærksom på at det netop også kan være ekstra intenst og føles sårbart, så vær nænsom og gå langsomt frem.

Hofteåbnende yogastilling: Sommerfuglen – Baddha Konasana

En af de stillinger du kan lave, for at åbne og frigøre spændinger omkring dine hofter, er Sommerfuglen, på sanskrit kaldet Baddha Konasana.

sommerfugl-yoga-baddha-konasana.jpg

Sæt dig med fodsålerne mod hinanden. Hvor tæt fødderne skal på kroppen afhænger lidt af hvor åbne dine hofter er og hvor intenst du ønsker at stillingen skal være. Start blidt ud – så kan du altid trække fødderne tættere på dig, hvis du ikke mærker så meget.

Lad langsomt overkroppen søge forover, indtil du når til et punkt, hvor du mærker et stræk i hofterne, inderlårene og evt. langs ryggen.

Lad dit hoved 'hænge' – men kun hvis det føles ok i nakken. Har du nakkeproblemer eller føles det anstrengende at give slip på hovedet i længere tid, så se om du kan finde noget, der kan støtte dit hoved. Fx en oprejst pølle eller hvis du kommer langt forover, evt. en blok under panden. For andre vil det føles rart at lade hovedet hænge i op til flere minutter, og få et stræk i nakke og skuldre. Mærk godt efter, så du ikke spænder op i nakken.

yoga-stilling-sommerfugl.jpg

Bliv siddende her i 10-20 vejrtrækninger – for nogle vil det være skønt at blive her i 3-5 minutter. Igen mærk godt efter hvordan det føles for dig. Det må gerne strække, men det skal ikke spænde op eller gøre direkte ondt.

Når du så skal ud af stillingen, så løft langsomt hoved og overkrop op igen. Tag fat om dine knæ, og saml dem mod hinanden. Lad evt. benene vippe samlet fra side til side et par gange.

Du kan sagtens lave stillingen hver dag. Den er også super god til at strække ryggen og modvirke en stiv 'kontorstolsryg'.

Ønsker du flere yogaøvelser, som er specielt gode til at dæmpe stress? Du finder mange flere afstressende yogastillinger i min bog Yoga mod stress, som du kan læse mere om her

anne-goncalves-yoga-mod-stress.jpg

Namasté ❤ Anne