Ayurveda – et naturligt værn mod stress

Interview med læge og forfatter Charlotte Bech

Ayurveda er verdens ældste sundhedssystem, som stammer fra Indien. ‘Ayur’ betyder liv, og ‘Veda’ betyder viden = livsviden eller Livets videnskab.

Ayurveda er et holistisk system, til at holde krop og sind sundt og forebygge sygdom. Ifølge ayurveda hænger krop og sind uløseligt sammen og derfor ser man både på det fysiske helbred, og også på det mentale og følelsesmæssige.

De klassiske ayurvediske tekster indeholder masser af viden om sundhed, baseret på indisk lægevidenskab og flere tusind års erfaring, og vejleder om, hvordan man på en naturlig måde kan styrke sig mod sygdom. Meget af den gamle ayurvediske viden er idag også blevet underbygget af videnskabelige studier.

Jeg mødte for nyligt læge Charlotte Bech, som er en af landets mest anerkendte læger inden for ayurveda og forfatter til flere bøger – bl.a. den meget spændende Hormoner i balance, som jeg varmt kan anbefale til alle kvinder, der gerne vil være lidt klogere på, hvad hormoner gør ved kroppen.

Jeg spurgte Charlotte om hendes 5 bedste ayurvediske råd mod stress – dem får du her:

5 ayurvediske råd mod stress

1. Abhyanga massage

Opvarm koldpresset økologisk sesamolie, for eksempel i et vandbad, eller sæt olien på en varm radiator. Smør hele kroppen ind i den varme olie (fra top til tå) og lad det virke et par minutter. Tag derefter et kort varmt bad.

Den varme olie nærer de yderste nervegrene, fordi nerveenderne findes netop i underhuden, og derfor beroliger den varme olie hele nervesystemet. Lav oliemassagen om morgenen, eller lige før sengetid eller når du er stresset og rastløs.

Tilsæt evt. 10 dråber æteriske olier til en dl sesamolie, som jasmin eller lavendel, der virker beroligende.

2. Solid morgenmad

Sørg for et solidt morgenmåltid med de sunde proteiner og de sunde fedtstoffer. Det vil stabilisere blodsukkeret og give et stabilt og roligt energiniveau hele dagen.

De sunde proteiner er bønner, ærter, linser og mælkeprodukter. En sund morgenmad er eksempelvis softkernerugbrød med humus, spirer og avocado med citronsaft og salt. Eller grød med sesamfrø, valnødder og rosiner, kogt med sødmælk.

3. De sunde fedtstoffer

Fedt nærer nervesystemet og virker derfor beroligende, især det sunde fedt. Alle nerveceller er omgivet af fedtskeder. Fedtskederne beskytter nerverne, så de uforstyrret kan signalere ved hjælp af deres elektriske impulser.

Spis oliven, avocado, mandler, nødder; som hasselnødder, valnødder og paranødder; frø og kerner, som sesamfrø, solsikkekerner, græskarkerner, hørfrø, og chiafrø; og indtag de sunde planteolier som hørfrøolie, kæmpenatlysolie, rapsolie, olivenolie og klaret smør. Ifølge Ayurveda virker klaret smør særligt nærende og beroligende for nervesystemet.

Varm sødmælk med ¼ tsk kardemomme og ½ tsk klaret smør, 1 tsk birkesfrø, samt 1 tsk stødt carob er en drik, der virker særligt beroligende og afslappende, som et stressreducerende mellemmåltid, specielt sent på eftermiddagen.

4. Undgå opkvikkende stimulanser

Opkvikkende stimulanser gør nervesystemet hyperaktivt og skaber uro, rastløshed og en fornemmelse af oppiskethed. Undgå opkvikkende stimulanser, som kaffe, sort te, hvid, te, grøn te, kakao, chokolade, ginseng, sportsdrikke, mountain dew, Red Bull, og cola.

5. Æteriske olier mod stress

Kom et par dråber æterisk olie på tindingerne, håndleddene eller brug dem i en aromalampe. Fx: Spikenard eller Frankincense, som virker beroligende og er generelt gode imod stress. Rosenolie, der er særligt effektiv ved psykisk stress. Græsarten Vetiver, der er velegnet ved mental stress og tankemylder. Sandeltræsolie, der er brugbar hvis man generelt føler sig presset. Lavendelolie under fodsålerne, der giver en rolig søvn.

Du kan læse meget mere om Charlotte og ayurveda på hendes hjemmeside, som du finder her. 

Namasté ❤ Anne