Fra ‘multitasking’ til ‘monotasking’

Noget af det jeg altid har været stolt af hos mig selv, er evnen til at multitaske. Nogle gange føles det skønt, at have mange bolde i luften og evnen til at multitaske bliver af mange opfattet som en værdifuld og beundringsværdig evne – noget som især kvinder tit får at vide, at vi er gode til!

Eksempel: Kender du det, at du sidder og spiser morgenmad, samtidig med at du tjekker emails og Facebook på din telefon, måske har du også nyhederne kørende i baggrunden og skal også liiige smøre madpakker?! Sikkert noget som rigtig mange kan nikke genkendende til. Og noget som i den grad kan få stressbarometeret op i det røde felt.

Så måske er multitasking ikke så smart endda. Jeg tror på, at monotasking er vejen frem.

Monotasking er, når man fokuserer på én ting ad gangen og helst med så få afbrydelser som muligt. Hvis du multitasker betyder det, at du spreder din opmærksomhed ud over flere aktiviteter på én gang. Når du monotasker, gør du kun én af delene – fx koncentrerer dig om at spise.

At multitaske kan føles mere produktivt, men det snyder. Monotasking kan rent faktisk hjælpe dig med at få mere fra hånden – og med den ekstra bonus at det giver MEGET mindre stress.

Monotasking giver dig mulighed for at være fuldt ud til stede i nuet. Og fokus på én enkelt opgave ad gangen betyder mere fordybelse, mere ro og mindre stress.