10 tips til en god søvn: sådan slipper du for søvnproblemer og sover godt

En af de vigtigste ting du kan gøre, for at undgå stress, er at få en god nats søvn. Søvn er essentielt, for at vi kan fungere optimalt som mennesker, både fysisk og mentalt. Dårlige søvnrytmer og for lidt søvn går hårdt ud over vores stressniveau, helbred og vores velbefindende. Du fungerer ganske enkelt bedst, når du er veludhvilet.

Hvad holder dig vågen?

Du kender det sikkert godt – du kommer lidt for sent i seng, børnene vækker dig om natten, eller dit tankemylder holder dig vågen til langt ud på den lyse morgen. Dagen derpå er du ukoncentreret, stresset, flad, trist, eller har en kort lunte.

Idag er der en tendens til at folk sover mindre og mindre. Det skønnes at 1/3 del af danskere sover for lidt. Vi har fået en masse elektroniske gadgets, som er med til at holde os vågne om aftenen. Men hvis du hele tiden er i søvnunderskud, kan det have alvorlige konsekvenser.

Heldigvis er der nogle enkle tips til at sørge for, at du sover godt. Jeg har samlet 10 tips her, med lidt hjælp fra ayurveda og yogaens verden. Du behøver ikke at følge alle disse råd til punkt og prikke hver nat, men det er en god idé, at tage fat i dem i de perioder, hvor du mærker, at du er stresset.

10 gode tips til at sove godt:

1. Drop alkohol, kaffe, cola eller andre koffeinholdige drikke

Koffein stimulerer hjernen og holder kroppen vågen, så vil du være sikker på en god nats søvn, er det bedst at undgå disse drikke mindst 5-6 timer inden du skal sove. Snup istedet en god kop (koffeinfri) te.

2. Sluk al elektronik mindst en time, før du skal sove

Lyset fra din smartphone, computer, tv’et eller kindle holder din hjerne vågen. Så sluk det gerne helt, mindst en time inden du skal sove og dæmp lyset i hjemmet, så hjernen langsomt vænner sig til, at nu er det snart sovetid.

3. Lav blide yoga stræk inden sengetid

Det er skønt at strække kroppen igennem inden du skal sove. Især foroverbøjninger er beroligende for kroppen og hovedet. Du kan fx lave Balasana, barnets stilling. Her sidder du tilbage på hælene med panden hvilende i gulvet (eller du kan lægge en pude under panden), og armene ned langs siden af din kroppen. Bliv siddende nogle minutter eller så længe det føles godt. Læs mere om Balasana her.

4. Sov i et mørkt rum

Lys holder dig vågen, mørke hjælper dig til at falde til ro. Når du sover i et helt mørkt rum producerer kroppen hormonet melatonin, som er med til at fremkalde søvnbehovet. Sørg for at holde dit soveværelse så mørkt som muligt (i de lyse sommermåneder kan det især anbefales at anskaffe sig nogle mørklægningsgardiner!). Hvis du ikke har mørke gardiner, så læg noget over dine øjne.

5. Skriv dine tanker ned og slip tankemylderet

Tankemylder! En af de værste stressfaktorer. Det kan vælte rundt i hovedet med en tankestrøm i det uendelige. Hvem har ikke nogle gange ønsket, at der var en ‘slukke knap’ i hovedet? Hvis tankerne holder fest i dit hovede, lige som du skal til at sove, så find papir og pen og skriv alt ned. Tøm hovedet for tanker.

6. Sov længe nok og på det rigtige tidspunkt

Den dybeste søvn – og det tidsrum hvor kroppen genopbygges mest – er mellem kl 22 til 2 om natten. Så gå gerne i seng inden kl 22 og sov helst mellem 7-9 timer hver nat.

7. Fald til ro med lavendel

Det er skønt at bruge æteriske olier, til at falde til ro med. Især lavendel er kendt for sin afslappende, beroligende virkning. Duft til lavendel olie eller brug lidt olie på håndled eller bag øret, inden du skal sove. Hvis du vil læse mere om hvordan dufte kan være med til at 'tricke' din hjerne til at falde til ro, så kan du læse mit blogindlæg her.

stress-af-med-lavendel.jpg

8. Undgå at få afbrudt din nattesøvn

Hvis du drikker meget i løbet af aftenen, er der større sandsynlighed for, at du vågner midt om natten og skal på toilet – og så får du afbrudt din nattesøvn. Det kan tage 15-30 minutter at falde i søvn igen, så du kan hurtigt miste nogle dyrebare minutter midt om natten. Hvis du alligevel må op, så undgå at tænde lyset (så vågner hjernen endnu mere). Jeg har fx en natlampe med meget svagt lys på mit toilet, så jeg undgår at tænde for halogenspots og blive lysvågen, hvis jeg skal op…

9. Massér dine fødder ind i olie

Vask fødderne i varmt vand inden sengetid (eller tag et fodbad), brug lidt oliven eller sesam olie og massér fødderne i et par minutter. Der er 200.000 nervebaner der ender i fødderne og derfor er fodmassage meget beroligende. Husk evt. at tage sokker på inden du smækker fødderne op under dynen, så du ikke fedter dynen til:)

10. Lyt til en kropsscanning inden du skal sove

En kropsscanning er utroligt afstressende. Hvis du slet ikke kan finde ro i kroppen eller hovedet, når du skal sove, kan det være en god idé at lytte til en kropsscanning, hvor du stille og roligt flytter opmærksomheden rundt i kroppen for at slappe af.

Du får bl.a. en 15-minutters kropsscanning tilsendt, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev (+ et lille mini kursus med gode tips mod stress.)

Namasté ❤ Anne